Spectaculair uitverkocht jubileumconcert

Een periode vol van intensieve en plezierige voorbereidingen werd afgelopen zaterdag op fantastische wijze bekroond met een schitterend jubileumconcert. Jubilerend dirigent Wim Westerman bracht met zijn vier orkesten een boeiend programma voor een uitverkochte zaal. De opstelling was bijzonder, e.e.a. was namelijk gesitueerd in carré vorm. In het centrum bevond zich de plek voor de dirigent met de 4 harmoniums, daaromheen het publiek en daaromheen de 4 orkesten!

De grootse opening van alle muzikanten met het stuk ‘Fanfare and Anthem’ van Purcell/J. de Haan, was veelbelovend. Na een woord van welkom speelden alle orkesten afzonderlijk een muziekstuk.
Het programma voor de pauze werd afgesloten met een speciaal voor deze gelegenheid gearrangeerde compositie ‘Mystike Tangel fan Lûden’ van Hoite Pruiksma. Hij schreef het in opdracht van Wim Westerman, 40 jaar dirigent en 25 jaar betrokken als muzikaal leider bij CMV Harmonie Leek. De woorden van drie gedichten voorgedragen door Piet de Vries, werden muzikaal omlijst door de mystieke klanken van 4 harmoniums, enkele instrumentalisten en afwisselend alle orkesten. Als besluit werd er vierstemmig een koraal gezongen door alle orkestleden. Het arrangement gaf door klank, woord en klank een tijdsverbeelding weer met een veelzijdige weemoedige zeggingskracht.

Na de pauze had de sfeervolle prachtige versierde en belichte zaal een metamorfose ondergaan. Het decor was volledig veranderd. Alle orkestleden waren verenigd en vormden samen een gigantisch orkest. De voorstelling werd vervolgd met een muzikale lijn door de tijd. Al het koper, hout en slagwerk liet, met diverse werken, op allerlei verschillende manieren van zich horen.

De avond vol muzikale verrassingen, cadeaus en mooie woorden werd besloten met een compositie van Jacob de Haan, het ‘Concerto d’amore’. Een prachtige afsluiting; de liefde voor de muziek werd hiermee ten volle tot gehore gebracht. Dit alles onder de deskundige en inspirerende leiding van de jubilerend dirigent, Wim Westerman.