Beleef een uniek jubileumconcert met blaasmuziek en harmoniums!

Het concert is uitverkocht. Had u ook graag bij het concert willen zijn? Mail uw gegevens naar ticketsharmonieleek@gmail.com en wij bellen u als er een plekje vrijkomt!

U bent ook van harte welkom op ons tweede concert op 23 maart 2024 in Papenburg (Duitsland)

Neem 4 orkesten en 4 harmoniums en laat ze samen een concert geven en bovendien een speciaal hiervoor gecomponeerd stuk ten gehore brengen! Stichting Spelen Met Lucht en CMV Harmonie Leek gaan het waarmaken. Hoe een idee voor een jubileumconcert een klein beetje uit de hand liep..

Afgelopen mei verraste CMV Harmonie Leek haar jarige en jubilerende dirigent Wim Westerman. Hij dacht een normale donderdagavond tegemoet te gaan. Repeteren, misschien even helpen thee schenken in de pauze en dan na de repetitie op tijd weer naar huis. Maar niets was minder waar. De leden van het orkest verrasten hem met een toegezongen serenade en boden hem als cadeau een jubileumconcert met alle vier zijn orkesten tezamen, te weten fanfareorkest Jeduthun Sellingen, harmonieorkest Erica Zuidlaren, blasorchester TMV uit Weener Duitsland en CMV Harmonie Leek.

Wim Westerman

Wim Westerman, inmiddels meer dan 40 jaar dirigent waarvan 25 jaar dirigent bij CMV Harmonie Leek is niet alleen gepassioneerd over blaasmuziek. Sinds een aantal jaren neemt zijn passie voor Harmoniums steeds grotere vormen aan: in zijn theaterboerderij in Ekehaar staat inmiddels een bescheiden privécollectie en bovendien zet hij zich ook in om harmoniums als cultureel erfgoed te behouden. Zo ontstond het idee om het concert met de vier orkesten te combineren met Harmoniumspel.

Blaasmuziek en Harmoniums zijn niet zo’n gekke combinatie. Om klank te maken met blaasinstrumenten en harmoniums is lucht nodig; in een orkest blazen de muzikanten op hun instrumenten. Een harmonium wordt in de volksmond ook wel traporgel genoemd, omdat het voorzien is van balgen die men met de voeten in beweging brengt om zo lucht door het instrument te blazen. Speciaal voor dit project is componist Hoite Pruiksma is benaderd om een uniek stuk te componeren. Dit wordt tijdens het jubileumconcert door 4 Harmoniums en de 4 orkesten opgevoerd. Daarnaast voeren de orkesten een eigen werk uit en een aantal gezamenlijke stukken.

Het jubileumconcert is op zaterdag 25 november om 19:30 uur in de Centrumkerk, Tolberterstraat in Leek. Toegang € 10,-, kinderen t/m 12 jaar betalen € 5,-. Reserveer kaarten via ticketsharmonieleek@gmail.com.